Unit PPDa SMK Gombak Setia

Sekolah Bebas Dadah 2012 Negara Bebas Dadah 2015

Raja Zalim dan Raja Adil

Pada suatu ketika, raja zalim ini tertimpa penyakit yang sangat berat. Maka seluruh tabib yang ada pada kerajaan itu dikumpulkan.

Dibawah ancaman pedang, mereka disuruh untuk menyembuhkannya. Namun tidak ada satu tabib pun yang mampu menyembuhkannya.

Akhirnya ada seorang rahib yang menyatakan bahawa penyakit raja itu hanya dapat disembuhkan dengan memakan sejenis ikan tertentu, yang sayangnya saat ini bukanlah musimnya ikan itu muncul ke permukaan.

Betapa gembiranya raja mendengar khabar itu. Meskipun raja menyedari bahawa saat ini bukanlah musimnya ikan itu muncul ke permukaan, disuruhnya juga semua orang mencari ikan itu.

Aneh bin ajaib walaupun belum musimnya, ternyata ikan itu sangatlah mudah ditemukan. Akhirnya sembuhlah raja itu dari penyakitnya.

Dilain waktu dan tempat, ada seorang raja yang amat terkenal kebijakannya. Baginda sangat dicintai oleh rakyatnya.

Pada suatu ketika, raja yang bijaksana itu sakit. Ternyata kesimpulan para tabib sama, ubatnya sejenis ikan tertentu yang saat ini sangat banyak terdapat dipermukaan laut. Mereka sangat optimis raja mereka akan segera pulih.

Namun apa yang terjadi? Ikan yang seharusnya banyak boleh ditemui dipermukaan laut saat itu, tidak ditemui.

Walaupun pihak kerajaan mengirimkan ahli selamnya, tetap sahaja ikan itu tidak berhasil ditemui. Akhirnya raja yang bijaksana itupun mangkat.

Dikisahkan, para malaikat kebingungan dengan kejadian itu. Mereka akhirnya menghadap Tuhan dan bertanya’ Ya Tuhan kami, apa sebab Kau menggiring ikan-ikan itu ke permukaan sehingga raja zalim itu selamat, sedangkan pada waktu raja yang bijaksana itu sakit, Engkau sembunyikan ikan-ikan itu ke dasar laut sehingga raja yang baik itu meninggal?’

Tuhan pun berfirman,

‘Wahai para malaikat-Ku, sesungguhnya raja yang zalim itu pernah berbuat kebaikan. Aku balas kebaikannya itu sehingga pada waktu dia menghadap-Ku, tidak ada sedikitpun lagi kebaikan yang dibawanya. Aku akan tempatkan dia dineraka yang paling bawah’

‘Raja yang baik itu pernah berbuat salah kepada-Ku, Aku hukum dia dengan menyembunyikan ikan-ikan itu sehingga nanti dia akan datang menghadap-Ku dengan seluruh kebaikannya tanpa ada sedikit pun dosa padanya, kerana hukuman atas dosanya telah Ku tunaikan seluruhnya didunia’

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: