Unit PPDa SMK Gombak Setia

Sekolah Bebas Dadah 2012 Negara Bebas Dadah 2015

Stress! Stress! Stress!

Aku muslimah wrote:

Punca stres dah tahu, skrg jom kita kenali tanda-tanda stres pulak. Kalau ada antara perkara yang kat bawah ni berlaku kepada diri U all, haaa… Itu lah tandanya U all tengah stres. Tapi Anna gerenti U all pernah punye alami stres. Hehehe~~

TANDA-TANDA FIZIKAL

: kering mulut
: gementar
: sakit kepala
: masalah tidur
: perubahan selera makan
: cepat letih
: lenguh-lenguh badan
: jantung berdebar-debar
: pernafasan semakin laju
: sakit perut
: cirit-birit
: sakit-sakit badan yang kurang jelas puncanya
: letih lesu

TANDA-TANDA PSIKOLOGI

: gelisah
: hilang sabar
: mudah marah
: lemah semangat
: risau dan bimbang
: kurang minat dan tumpuan terhadap aktiviti seharian
: mudah lupa
: takut gagal
: rendah diri
: keresahan
: tidak merasa seronok
: bosan
: kemurungan/ tiada mood

TANDA-TANDA TINGKAHLAKU

: merokok berlebihan
: penggunaan ubat-ubatan yang tidak terkawal
: memikir/ bercakap tentang mencederakan/ membunuh diri
: tingkahlaku impulsif dan agresif (buli, vendalisme)
: penyalahgunaan dadah dan alkohol
: masalah tabiat makan

Walau apa pun masalah/ stres yang melanda diri U all, janganlah sekali-kali melakukan perkara yang dilaknat atau dilarang oleh agama. Tak kira lah agama mana pun, perbuatan yang menyakiti dan menzalimi diri sendiri adalah dilarang. Bertindaklah berdasarkan akal fikiran yang sihat dan tenang. Carilah jalan/ cara yang sebaiknya untuk menangani STRES!

*Tips mudah tangani stres (Amalkan 10B).

– BERTENANG
Bertenang boleh membantu mengurangkan stres dengan menghentikan kitaran stres di peringkat permulaan.

– BERNAFAS DALAM-DALAM
Pernafasan melalui abdomen adalah cara pernafasan terbaik, kita bernafas dengan lebih perlahan, panjang dan lebih dalam.

– BERKATA~ RELAKSLAH…
Kata-kata ini sedikit sebanyak dapat membantu mententeramkan perasaan dan mengurangkan stres.

– BERIBADAT
Berzikir, berdoa dan beribadat memberi sokongan emosi dan melegakan perasaan.

– BERKONGSI
Berkongsi perasaan/ masalah dengan seseorang adalah sesuatu yang sepatutnya dilakukan. Masalah yang disimpan atau dipendam akan mengakibatkan stres semakin teruk. Kongsilah dengan orang yang dipercayai seperti bercakap dengan ahli keluarga atau kawan-kawan. Perbuatan ini sedikit sebanyak akan mengurangkan stres dan melegakan diri.

– BERURUT
Dalam keadaan stres, otot-otot di leher, kepala dan bahu akan menegang tanpa disedari. Berurut (leher, bahu, kepala, kaki) boleh melegakan otot dan melancarkan perjalanan darah.

– BEREHAT
Berehat sambil mendengar muzik yang lembut akan menenangkan fikiran. Selain itu, kalau U all ada lagu-lagu faveret, boleh layan.. Asalkan lagu-lagu tersebut slow, sentimental dan menenangkan.

– BERIADAH
Aktiviti riadah seperti berkelah, berenang, mendaki bukit/ gunung, berkhemah, melakukan hobi atau aktiviti yang disukai boleh menenangkan fikiran dan mengurangkan stres.

– BERSENAM
Bersenam dapat meningkatkan pengeluaran hormon endorfin, dan akan mengurangkan ketegangan otot dan stres.

– BERFIKIRAN POSITIF
Berfikiran positif ialah melihat kebaikan dalam mana-mana situasi bersifat negatif. Tumpuan kepada perkara yang baik dan apa yang boleh dilakukan dalam situasi tersebut.

Dengan melakukan kaedah 10 B, kesan fizikal stres seperti denyutan jantung yang laju, marah, gelisah, gementar dan sakit kepala dapat dikurangkan.

Harap segala apa yang Anna kongsikan ni dapat memberi manfaat kepada U all. Semua info tentang stres dari awal tadi Anna petik daripada Bahagian Pendidikan Kesihatan, Kementerian Kesihatan Malaysia yang mana ada bahagian-bahagian tertentu Anna dah modified mengikut kesesuaian.

TQ for sharing.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: